2017. már 06.

A putnoki lányok csókja

írta: meszter74
A putnoki lányok csókja

putnoki_csok.jpg Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy háztartási iskola Putnokon. Egészen pontosan úgy hívták: „Magyar Királyi Gazdasági Felsőleánynevelő Intézet és Gazdasági (háztartási) Szaktanácsadó Állomás”, mely alapítójának, gróf Serényi Béla földművelési miniszternek nevét viselte.

Az 1913-ban alapított iskolába jómódú családok gyermekei érkeztek az ország minden pontjáról, hogy általános műveltséget szerezzenek és egyben a nagyon színvonalas gyakorlati oktatáson megtanulják mindazt, amit a kor igényes háziasszonyának tudnia illett. putnoki_csok_2.jpg

 Az országos hírű képzés része volt a konyhatechnika, zöldségtermesztés, méhészet és selyemhernyó termesztés, szabás-varrás, kézimunka, gyümölcs és szőlőtermesztés, háztartási vegytan és áruismeret is. A lányok minden bizonnyal szerették a „szakmát”, még receptet is küldtek korabeli folyóiratoknak, így találkozhattam egyik leírásukkal, melyet nemes egyszerűséggel Putnoki csók névre kereszteltek. Kíváncsi voltam rá, mit tanítottak annak idején a leendő háziasszonyoknak, így aztán megsütöttem az aprósütit. Finom lett, szerintem nem panaszkodhattak rá a későbbi férjek, gyerekek sem. :) Íme:

Putnoki csók

putnoki_csok_4.jpg Hozzávaló:

  • 50 dkg liszt
  • 25 dkg cukor
  • 3 tojás
  • 1 kk szódabikarbóna
  • 4 evk. langyos méz
  • ízlés szerint fahéj, szegfűszeg
  • citrom vagy narancshéj

 A lisztet a szódabikarbónával, fűszerekkel, csipetnyi sóval összekevertem.

A keverékhez öntöttem a cukrot, beleütöttem a tojásokat, belecsorgattam a langyos mézet és a nagyon apróra vágott citromhéjat. Használható narancshéj is, a lényeg, hogy ezt az alapanyagot semmiképp se hagyjuk ki, és ne is sajnáljuk belőle, nagyon finom ízt ad a sütinek.

Alaposan összegyúram az alapanyagokat.

A masszából mogyoró nagyságú golyókat formáltam és sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam őket.

Aztán szépen megkentem a csókokat tojássárgával, majd egy-egy kis darab mandulát nyomtam mindegyik közepébe. Valószínűleg dióval is finom.

Aztán meleg sütőbe toltam és gyorsan megsütöttem. Nagyjából 15 perc elég neki, nehogy kőkeményre süssük. Az iskolás lányok úgy írják, hónapokig eláll a putnoki csók. Nos, ezt én nem tudom megerősíteni, mert nálunk elég gyorsan elfogyott. putnoki_csok_3.jpg

 Apropó gyorsaság: aki nem szeret sokat bíbelődni a desszerttel, az mindenképp próbálja ki ezt a mézes puszit – munka kevés vele, sütni sem kell sokáig, szóval a váratlanul beeső vendégnek ideális meglepetés. 

Szólj hozzá

csók mézes mézes puszedli