2017. sze 09.

A gyűrűk pora - A Váncza-féle mandulás karika

írta: meszter74
A gyűrűk pora - A Váncza-féle mandulás karika

vancza_2.jpgHa azt mondom: „Haladjon Ön is a korral…” egészen biztosan azt mondod: „süssön Váncza sütőporral!”. Háziasszonyok ezreibe ivódott bele a reklámszöveg. És szerintem ezzel a márkával valahogy úgy vagyunk legtöbben, mint a Dr Oetkerrel: olyan természetesen kapcsolódik a név a termékhez, hogy szinte egybeforrt vele. 

A Váncza nem más, mint a sütőpor, meg a vaníliás cukor. Valószínűleg azon már kevés háziasszony gondolkodik el, kinek köszönheti ezt a klassz találmányt. Száz éve a háziasszonyok zöme még a Dr Oetker termékekkel - itt az ő sztorijuk - sütötte a desszerteket, nem volt könnyű dolga azoknak a magyar kísérletezőknek, akik ezt a nagy világcéget akarták kiütni a piacról. A gyógyszerész Váncza József a családi patikában keverte-kavarta a porokat, végzett élelmiszeripari kísérleteket. Kaptak nála a hölgyek szépségápoló szereket, árult üdítőitalokat, sőt üzemanyagot is! A háziasszonyok a pudding- és parféporait, vaníliás cukrait és a legelső és leghíresebb találmányát a sütőporát vásárolták.vancza.JPG  A "Váncza sütő-krémport" 1925-ben vetette lajstromba a magánvállalkozó, aki aztán sikeres családi üzemet alapított, a háború előtt több mint száz dolgozót alkalmaztak, gyártottak kekszeket, ostyákat is. A virágzásnak aztán a háború vetett véget, a cég még 1948-ig működött, aztán állami tulajdonba került, de a sütőport még Váncza halála után is kisiparosként gyártotta tovább az özvegye.vancza_gyar.jpg

A csodálatos sütőpor mellett egy hasonlóan csodálatos receptkönyvet is hagyott ránk Váncza József. Közel félezer képpel és kipróbált eredeti süteményrecepttel – ahogy az alcím mondja – jelentették meg A mi süteményes könyvünk című kötetet.

A sütiket természetesen kizárólag Váncza sütőporokkal lehet készíteni! „Saját érdekében kérjük tehát a vásárlásnál határozottan a valódi Váncza gyártmányokat s utasítsunk vissza minden másnevű árut.” – szól a szigorú figyelmeztetés. :)

Bevallom ezt én nem tartottam be, nem vártam meg a következő bevásárlást, kegyeletsértő módon másik sütőporral sütöttem meg a Váncza-féle isteni mandulás karikát. Gyorsan össze lehet állítani, könnyen lehet vele dolgozni, habkönnyű és nem lehet vele leállni. Feltétlenül próbáljátok ki!

A Váncza-féle mandulás karikákmandulas_karika_4.jpg

Hozzávalók:

  • 30 dkg porcukor
  • 3 egész tojás
  • ½ csomag Váncza vaníliás cukor
  • 15 dkg vaj
  • 10 dkg vagdalt mandula
  • csipetnyi fahéj
  • 35 dkg liszt
  • 1 csomag Váncza sütőpor

 A porcukrot habosra kevertem a tojásokkal és a vaníliás cukorral.

A mandulát durvára őröltem, majd a tojásos masszához kevertem.

Ezt követően adtam a masszához a vajat és a sütőporral elkevert lisztet, fahéjat. A tészta elég lágy lett, így én még tettem hozzá kicsi lisztet, majd egy órára betettem a hűtőbe.

Lisztezett deszkán „késhátvastagra” nyújtottam, majd egy nagyobb és egy kisebb pogácsaszaggató segítségével gyűrűket készítettem, ezeket tepsire sorakoztattam.

A sütit megkentem tojással, aztán beindítottam a fantáziámat. Az eredeti recept szerint őrölt mandulával kell megszórni a tetejét, ám az én készletem kifogyott, szóval kreatívoskodnom kellett. :)mandulas_karika_6.jpg

Volt amelyikre kristálycukor került, néhányra színes díszítőcukrot szórtam, másokat csokipasztillával tiszteltem meg és persze maradt sok natúr darab is. Közepes tűznél sárgára sütjük, írja Váncza, én kb 160 fokra állítottam a hőmérsékletet és figyelgettem a gyűrűket. Aztán meg a tepsiket is, mert ez a Váncza-féle mandulás álom könnyedén elillan már melegen is… :)

 (Képek:Verrasztó Gábor: A Váncza család)

Szólj hozzá