2017. aug 15.

Rézi néni szegedi fagyija – Főszerepben a ribizli

írta: meszter74
Rézi néni szegedi fagyija – Főszerepben a ribizli

Kevés olyan receptbe futok bele mostanában, amiben a ribizli főszerepet kap. Talán macerás vele bánni, talán az íze megosztó, az okot nem értem. Pedig ez a gyönyörűséges gyümölcs szerintem többet érdemel, mint, hogy pusztán a tortákat díszítgessük vele.ribizlifagyi_2.jpg

Persze a fagyis pultoknál azért bele lehet ütközni, bár ott is inkább csak az „erdei gyümölcs” fantázianévre keresztelt keverékben használják. Pedig egy színtiszta ribizlifagylaltnak nincs párja, tudták ezt az ükanyáink is, akik a legkülönbözőbb gyümölcsöket, szeszes italokat, kávékat, ibolyát tették jégre. Mint Rézi néni is, már 1876-ban, amikor megjelent úttörő szerepű szakácskönyve. rezi_neni.jpg

A szerzőről, Doleskó Terézről (Zsalasovits Józsefné) alig tudunk valamit, mindössze annyit, hogy ő a szegedi piaristák szakácsnője, aki mellesleg szegedi előkelőségek házában is főzőnő, szóval elismert „szakember”. Könyvében több évtizedes tapasztalatait osztja meg olyan sikerrel, hogy a gyűjteményt még élete során háromszor adják ki, azután pedig folyamatosan bővítgetve nyomták ki a szakácskönyvet. Rézi néni szegedi receptgyűjteményéből én a piros ribizlis fagyira szavaztam, már csak azért is, mert ezekben a forró napokban szerintem a savanykás hűsítők a legjobbak. Vizes és tejszínes alapú fagyit is lehet készíteni az ő utasítása alapján, ezúttal utóbbit próbáltam ki a család gyönyörűségére. :)

Ribizlifagyi

ribizlifagyi_3.jpg

  Hozzávalók:

  • 3 dl ribizlilé
  • 1 – 1.2 dl tejszín
  • 5-7 dkg cukor (ízlés szerint)

A ribizlit először alaposan megmostam, majd megszabadítottam a szárától. Ekkora tételnél ez nem nagy munka, tíz perc alatt végeztem vele. Majd gyönyörűséges szemeket botmixerrel összeturmixoltam, a masszát pedig alaposan átpasszíroztam egy szűrőn.

Rézi néni nem ír a gyümölcs mennyiségéről, csak arról, hogy „megmosatik és egy mozsárban megtöretik.” A kapott léhez viszonyítja a hozzávalókat, e szerint „7/10 liter lére ¼ liter legjobb tejszín vétessék”.

Én nagyjából 40-45 dkg ribizlit használtam, ebből kb 3 dl lé lett.

A „legjobb tejszínbe” beleöntöttem a cukrot, majd melegítve felolvasztottam benne. Ezt az édes keveréket aztán óvatosan beleöntöttem a gyümölcslébe, majd alaposan összekevertem őket. És ezzel el is készült a fagyi. :)

Innentől következik a játék. Ha nincs jégkrémformátok, akkor kipróbálhattok például mindenféle pohárkákat, így tényleg egyedi lesz a nyalánkság. Én például kipróbáltam a pálinkás kupicákat, a masszába pedig belenyomtam néhány jégkrém pálcikát. Nagyon vicces lett így a szegedi ribizli fagyi. A lényeg persze az ízen van, az pedig tökéletes volt a család szerint… Nekem csak egy kis kóstolást engedtek :)

ribizlifagyi_1.jpg

Rézi néni szerint ez a fagyi bármilyen gyümölcsből készíthető, ajánlja például a sárgabarackot, őszibarackot, szőlőt, almát, málnát egyaránt. Szóval irány a piac, teszteljétek le, milyen volt száz éve a szegedi fagyi! 

 

 

Szólj hozzá

fagyi ribizli