2018. jún 13.

Meggy jégbe hűtve - Parfé egy hercegi cukrásztól

írta: meszter74
Meggy jégbe hűtve - Parfé egy hercegi cukrásztól

meggyparfe_2.jpgAlapvetően azt vallom, hogy a gyümölcs akkor a legjobb, amikor szedjük: frissen, mindenféle cicoma nélkül. De amikor a gyomor már megtelt, viszont a vödör sem ürült ki, sürgősen cselekedni kell. Mert amilyen isteni, olyan gyorsan romló cucc az idénygyümölcs: jelenleg az eper, a málna, a meggy és a cseresznye.

Nos, nálunk a meggyfa ágai roskadnak jelenleg, gyorsan könnyítettünk is rajtuk, tömtük magunkba, de azért tetemes mennyiség maradt, ami másnap már kezdett kissé szottyosodni. Szóval cselekvésre volt szükség, viszont a szokványos piték, rétesek, levesek után valami újat akartam. Meg persze egyszerűt és gyorsat. :) Aki pedig ezúttal a tippet adta, az Hegyesi József volt - természetesen ismét a múltból, az 1800-as évek végéről.
hegyesi_2.jpg
A neves cukrásznak szép számmal jelentek meg kötetei, s minden bizonnyal igazi mester lehetett, hisz Rudolf trónörökös, Albrecht, József és Frigyes főherczegek is az ő főztjét ették, az ő szolgálatukban állt. 
Hogy a hercegek és trónörökösök kóstolták-e a meggy parféját nem tudom, mindenesetre fejedelmi nasi volt - ezt egyöntetűen megállapította a család. Némileg csaltam ugyan benne, s ennek több oka is volt. Egyrészt sajnos már nem vásárolható Sárkány Pál üzletében "A világ legjobb fagylaltgépe". (A kötet hirdetése szerint Hegyesi is a Sárkány-féle budapesti "konyha- és háztartási szer raktárban" vásárolt termékeket használta)
fagyi_2.jpg
Másrészt kissé munkaigényesnek tűnt a korabeli fagyikészítési módszer, szóval inkább a hűtőt választottam. Azért, aki nagyon bevállalós kipróbálhatja, ezt az utat is. :)

Meggy-parfait

img_2545.JPG

Hozzávalók:

1 liter friss meggy
3/4 liter tejszín
24 deka porczukor
A friss meggyet maggal együtt a mozsárban megtörjük és azt finom hajszitán áteresztjük. A tejszínt habbá verjük ahhoz a porczukrot és a meggylevet hozzákeverjük. Ez megtörténvén, tetszés szerinti parfait-formába öntjük. Egy kellő nagyságú dézsába vagy más egyéb edénybe jeget téve azt 2 kiló sóval keverjük. A parfait formát most a jégbe beleássuk és ott 3-4 órán át jól megfagyni hagyjuk. Ha a feltálalás ideje közeledik, a parfait formát a jégből kivesszük, azt hideg vízben lemossuk, hogy még a legcsekélyebb sós nedvességől is megtisztuljon, erre a parfait formát kis időre langyos vízbe mártjuk, azután jó szárazra megtörölgetjük, és díszedényre kifordítjuk. Busche-czukorral feldíszítjük és azt rögtön feladjuk - így áll Hegyesinél a parfait készítés.
A művelet tehát roppant gyors és nekünk még egyszerűbb is, mint anno. Én a meggyet kimagoztam, aztán beküldtem a turmixgépbe. A pépet aztán szitán áttörtem és kaptam egy istenien vöröslő levet. A tejszínt a másik gép verte fel :), én mindössze a porcukrot szitáltam hozzájuk. A cukor arányán lehet csökkenteni, kissé édesnek is éreztem a löttyöt ennyitől, de tudni kell, hogy a fagyás után kevésbé lesz édes, mint ebben a "nyers" állapotban. (És persze kipróbálható cukorhelyettesítőkkel is.) Szóval szépen összeforgattam a gyümölcslevet a cukorral és a habbal, aztán csorgattam formába és tettem is őket a mélyhűtőbe.
img_2554.JPG
Gyorsan megfagytak, hamar lehetett őket tesztelni, nem bizonygatom, milyen isteniek voltak, főleg ebben a kánikulában. Oké persze nem a legkalóriaszegényebb nasi, de a fagyik általában nem azok. Viszont tisztán gyümölcs, tejszín, cukor: semmi E nemtudomhányas zsír, meg színezék, meg aroma. És: ez egy alaprecept, bármilyen gyümölccsel kipróbálhatjátok. Hegyesi például készített ananászból, kávéból, dióból, csokiból, karamellből, mogyoróból, gesztenyéből, ribiszkéből is. Szóval hajrá! :)
Szólj hozzá

meggy gyümölcs fagyi tejszín parfé Hegyesi József