2018. sze 06.

Lotyót az üvegbe!

írta: meszter74
Lotyót az üvegbe!

Lekvár szilvából, ami nem szilva

fosoka.jpg

Sokféleképp nevezik és van jó néhány fajtája, egy dolog azonban mindegyikről elmondható: egy örök túlélő. Az elegánsabb nevén cseresznyeszilva, (másutt, mirabolánszilva, potyóka, paradicsomszilva, mirobalán, lotyó- vagy fosószilva), mifelénk fosóka, bármilyen mostoha körülmények is vannak bőségesen terem, egészséges szép gyümölcsöt ad, szóval a háziasszonyok kedvence lehetne, de valamiért mégsem lett az. 

 

Nálunk is roskadozik alatta a fa, és becsületemre legyen mondva egyszer már próbálkoztam is vele az aszalógépben, sikertelenül. Mivel a magjához nagyon ragaszkodik, nehéz vele bánni, talán a régiek tudták a titkát, gondoltam, így fel is csaptam a szakirodalmat, de meglepődve tapasztaltam, hogy a mirabolánt hajdanán sem becsülték sokra, recept bizony alig-alig akad. Ami van, az is olyan bonyolult, hogy már olvasás közben elmegy tőle az ember kedve, mert hát ki akar 3 napon keresztül bajlódni egy kis kompóttal, újra meg újra felfőzve a cukoroldatot.Egyetlen háziasszonybarát változatra akadtam csak, a Dunántúli szakácskönyv szerzője Alsószopori Nagy Ferencné ír le röviden egy technikát, mely szerint:

"Érett, aranysárga mirabellát megtörlünk, üvegbe szedjük és fél liter vízre 12 deka cukrot számítva, azt felfőzve, áthülten ráöntjük a nyakig telt üvegbe, 5 perc alatt kigőzöljük." A kompót amúgy sem a család szíve csücske, lekvár lesz belőle így döntöttem, már csak azt kellett kiokoskodni, hogy arról a fránya magról hogyan lehetne leimádkozni a lehető legtöbb gyümölcshúst. Némi kutakodás után rájöttem, hogy a megoldás az, ha addig rotyogtatjuk a golyócskákat, amíg teljesen szét nem esnek. Kétségesnek ítéltem a végeredményt, de belevágtam, mert ez a vöröses gyümölcs olyan isteni ízű, hogy meg kellett próbálni átmenteni a hidegebb napokra. Már persze ha marad addigra belőle valami :).

Fosóka lekvár

 

Első pont a betakarítás: csak érett, hibátlan gyümölcsöt szedjetek, Én már találtam a fán kissé megrepedt példányokat is, ezeket is nyugodtan bele lehet dobni a fazékba. Az alapos válogatás, mosás után én egyszerűen csak egy méretes fazékba dobtam a gyümölcsöt, aztán hagytam főni, néha-néha keverve rajta egyet. Lehet kis vizet önteni alá, de magától is ereszt bőven folyadékot, sőt akár fűszerrel is feldobható, jól áll neki a fahéj, szegfűszeg, némi citrom, de én ezúttal a natúr ízre vágytam.. Addig főztem amíg szétestek a kis vörös/sárga szilvácskák, vagyis búcsút vettek az utálatos kis magjuktól.

fosoka_3_2_1.jpg

Akkor elővettem a szitát és következett az egyetlen nagyonnemszeretem rész, vagyis a passzírozás. Nyomtam-nyomtam időt és energiát nem sajnálva, miközben sokat szitkozódtam. :) De végül kaptam egy csodaszép sárga szószt, ami persze ebben az állapotában meglehetősen savanyú volt, - meglepően az, ahhoz képest, hogy isteni édes volt amikor még a fán lógott - de hát az ízesítés csak ezután következett. 

Lemértem a levet és én a 2.5 kg szószhoz öntöttem 1 kg cukrot. Ez az a pont, ahol tényleg mindenki igazíthatja a maga szája íze szerint, aki igazán savanykásan szereti teheti bele akár csak a felét is, de ezzel a kilónyi cukorral is kellemesen savanyú maradt. És persze az egészségtudatosabbak az alternatív édesítőszereket is kipróbálhatják. A tartósítás kedvéért némi dzsemfixet is szórtam a gyümölcshöz, mivel azonban az ajánlottnál jóval kevesebb volt itthon a lekvár folyósabb állagú lett, de őszintén szólva én jobban is szeretem ezt, mint a szilárdabb, darabos testvéreit. :)

fosoka_4.jpg

Szóval amikor már együtt volt a szósz, a cukor, meg a fix a lábas visszakerült a tűzre, felforraltam, aztán adtam még neki néhány percet rotyogni és amikor éreztem, hogy sűrűsödik az anyag, le is kapcsoltam a gázt. A többi a szokásos menetrend szerint az üvegbe öntés, 5 perc fejre állítás, dunsztolás és várakozás a kihűlésig. Természetesen az utolsó, félig telt üveget rögtön csapra is vertük, én a reggeli kenyérre kenve örömködtem és nosztalgiázva gondoltam azokra az időkre, amikor nyaranta a nagymama tálcán hozta ki az udvaron őrjöngő unokáknak a "vajas-lekváros" kenyereket.

Szólj hozzá

szilva lekvár befőtt kompót fosóka mirabolán