2017. jún 08.

A putnoki lányok tortája - Gluténmentes lecke a századelőről

írta: meszter74
A putnoki lányok tortája - Gluténmentes lecke a századelőről

putnoki_iskola_1.jpgKorszerű szellemben oktatták hajdanán Putnokon a leányokat, a leendő gazdaasszonyok tankönyvében nem egy olyan recept szerepelt, mely a mai kor kihívásainak is megfelel. A gluténmentesség fogalmát aligha ismerték, mégis készítettek már olyan tortát, aminek ma is örülhetnek a lisztérzékeny  desszertimádók.

Már-már a brownira hajaz az az ünnepi finomság, aminek receptjét a lányok küldték be az Új Idők Szakácskönyvének gyűjteményébe, akárcsak a csókét, amit már kipróbáltam. Szóval a putnoki gazdaasszony jelöltek tortája egy isteni kis csokis darab, mandulával-mogyoróval – lisztmentesen.

Én nem is vártam meg vele a következő családi szülinapot, egyszerűen kis kerámiaformákba öntöttem – tökéletes a muffinsütő is – és az apró „tortácskák” mellé még a biztonság kedvéért egy kis eperöntet is locsoltam. Nem nagyon tiltakozott ellene a család. :) Érdemes kipróbálni, egyszerű összedobni, hamar megsül és az allergiás édesszájúak is élvezhetik.

A putnoki torta - karamellizált eperrelputnoki_torta_6.jpg

Hozzávalók:

  • 28 dkg cukor
  • 10 tojás
  • 14 dkg őrölt mogyoró
  • 14 dkg finomra vágott mandula
  • 2 "szelet" étcsoki (min. 70%-os) - én 20 dkg-ot használtam

A tojások sárgáját a cukorral habosra keverjük. Természetesen más édesítőszerrel is működik, én xilittel készítettem.

Amennyiben nem őrölt formában vesszük, jól aprítsuk meg a mogyorót és a mandulát, utóbbinál a hámozott változatot ajánlja a recept. Mivel mogyoróm nem volt, én csak mandulát használtam – tökéletes lett így is, szóval úgy sejtem az arányokon lehet változtatni, sőt dióval is érdemes kipróbálni.

Amikor már az őrölt mandulát/mogyorót/diót is alaposan belekevertük a tojásos masszába, dobhatjuk bele a csokit is. Pontosabban önthetjük, ugyanis meg kell puhítani, hogy elkeverhessük a tésztában.

A jó sűrű masszába kerül végül a kemény habbá vert tojásfehérje. A tésztát tetszőleges formába öntjük, és „lassú tűzön” sütjük meg, ahogyan a recept ajánlja. Én kb 150 fokon sütöttem és tűpróbával ellenőrizgettem.putnoki_torta_2.jpg

Lehet belőle ünnepi torta vagy hétköznapi süti is. A putnoki lányok azt ajánlják, hogy a kihűlt tésztát vágjuk ketté és töltsük meg lekvárral vagy egyéb krémmel, majd csokimázzal díszítsük. Én egyszerűen csak meghintettem porcukorral és feldobtam egy kis extrával: passzol hozzá a vaníliafagyi is, de az eperöntettel egyszerűen csodás párost alkottak.

Utóbbi sem nagy ördöngösség: némi cukrot kell karamellizálni és abban megfuttatni a gyümölcsöt. Ne ijedjetek meg, amikor a karamellhez dobjátok az epret, hirtelen megkeményedik a cucc, de kis idő múlva már rotyogni fog az isteni vörös szósz :) . Feltétlenül próbáljátok ki, a putnokiaknak pedig kötelező!!! :)putnoki_torta_3.jpg

 

 

Szólj hozzá

torta csoki mandula eper mogyoró karamell Putnok