2017. dec 05.

Emma néni gyümölcskenyere - Egy püspöki csemege Göcsejből

írta: meszter74
Emma néni gyümölcskenyere - Egy püspöki csemege Göcsejből

puspokkenyer_2.jpgA december, természetesen az ünnepek okán számos süti szezonja: ilyenkor mindenképp sütünk valamilyen vaníliás, gesztenyés, mézes, mákos vagy diós finomságot. És ez az igazi szezonja a gyümölcskenyérnek is, amibe aszalt vagy kandírozott csemegéket öntünk bőségesen. Nyilván a gazdagsága miatt kaphatta a püspökkenyér nevet is ez süti, aminek számtalan változatát kóstoltam, próbáltam. Rosszat nem ettem belőle.

Kedvem kerekedett most megsütni egy göcseji nagymama sütijét, Emma néniét, aki valamikor a múlt század közepén írta le füzetébe a finomság receptjét.puspokkenyer_4.jpg

A milejszegi püspökkenyér érdekessége, hogy nem tettek bele sem szódabikarbónát, sem sütőport, löttyintettek viszont a tésztához egy kevés olvasztott zsírt. Furcsának tűnt, de bizalmat szavaztam neki. És nem bántam meg.  

Emma néni püspökkenyere puspokkenyer_1.jpg

Hozzávalók:

  • 10 tojás
  • 22 dkg cukor
  • 24 dkg liszt
  • 20 dkg cukrozott gyümölcs
  • 10 dkg dió vagy mandula
  • 10 dkg mazsola
  • reszelt citromhéj
  • vaníliás cukor
  • csipetnyi só
  • 5 dkg zsír olvasztva

 A tojások sárgáját a cukor felével habosra kevertem. Közben a robotgép a fehérjét verte a cukor másik felével.

Amikor már szépen kifehéredett a tojássárgája, beledobáltam az isteni tölteléket: én mazsolát, aszalt áfonyát, mandulát, csokit és kandírozott gyümölcskockákat zúdítottam a masszába, aztán a citromhéjat, vaníliás cukrot és sót, majd az egészet alaposan összekevertem.

A kemény habbá vert fehérje következett, lassan, óvatosan dolgoztam hozzá a tojásos gyümölcsös tésztához. Ettől fogva tényleg úgy kell bánni a masszával, mint a hímes tojással: a lisztet beleforgattam, végül a megolvasztott zsírt löttyintettem hozzá. Egy-két kavarás még és kész volt a tészta.

Jó alaposan zsíroztam-liszteztem a formámat, beleöntöttem óvatosan a masszát, majd toltam is a sütőbe, nagyjából 170 fokon sült, háromnegyed óra kellett neki, de azért én többször csináltam tűpróbát.

puspokkenyer_3.jpg

A legnehezebb volt megvárni, míg kihűlt. Mennyei lett, pihe-puha, gazdag csemege, messze verte azokat, amiket eddig kóstoltam. Nem tudom, hogy mi a titka, de az biztos, hogy ezután nálunk gyümölcskenyér csakis Emma néni receptjéből készül. :)

Szólj hozzá

aszalt gyümölcs kandírozott gyümölcs gyümölcskenyér püspökkenyér