2016. dec 01.

Ha unod már a bolti csokit…

írta: meszter74
Ha unod már a bolti csokit…

csoki3_2.jpgHa jó, akkor még egészséges is, szoktam magamat mentegetni, amikor néha-néha leveszem a bolti polcokról a csokoládét. A kínálatra általában nem lehet panaszkodni, igazán lenne miből választani, csak kissé finnyás vagyok.

Eleve csak az étcsoki jöhet számításba, szerencsére a gyerekek is szeretik, szóval én sosem veszek nekik tejváltozatot, érkezik az úgyis a Mikulástól meg a nyuszitól elég. A kör tovább szűkül a kakaó százaléktartalma miatt, a minimum a 70%. És legyen valamivel megbolondítva, fűszerezve – de semmiképp sem krémes töltelék formájában. Csokiban sznob vagyok, a márka sem mindegy, na és azért olyan ára legyen, amit nem találok nagyon szemtelennek.

Szóval csoki fronton faksznis vagyok. Persze találtam már számos, minden szempontnak megfelelő darabot, de rájuk lehet unni és olykor az ember valamin igazán eredetire vágyik. Amit a fejében szépen össze is tud rakni, de hát kevesen végezzük el a csoki akadémiákat vagy veszünk részt szaktanfolyamokon, ahol beavatnak minket ebbe a tudományba. Ezért aztán roppantul megörültem, amikor Hugh Fearnley-Whittingstall könyvében megtaláltam azt a receptet, amivel szaktudás hiányában is elkészítheti bárki  saját csokiját. Méghozzá nagyon gyorsan és nagyon egyszerűen.

Az első feladat átgondolni, milyen csokira fáj a fogunk: ét- vagy tejcsoki legyen az alapja és mi kerüljön bele? Aszalt gyümölcsök? Olajos magvak? Fűszerek?

Ha a csoki fejben már készen van, álljunk neki a tényleges munkának. A feladat roppant egyszerű: csokit törni, tölteléket vágni, keverni-kavarni és hűteni. Részletesebben Pedig:

A te saját csokid

  • 20 dkg csokoládé
  • 10 dkg mogyoró/mandula/dió/kókuszpehely – ízlés szerint, apróra vágva
  • 10 dkg aszalt meggy/cseresznye/áfonya/barack/mazsola… – ízlés szerinti gyümölcsök, a nagyobbak apróra vágva
  1. A csokoládét összetörjük és vízgőz felett megolvasztjuk. Jó minőségű csokit vegyünk, étcsokiból minimum 70%-os legyen.
  2. A megolvadt csokit félretesszük hűlni.
  3. Feldaraboljuk a nagyobb aszalt gyümölcsöket illetve a diót/mandulát/mogyorót. Készíthetünk csak egyféle gyümölcsből és magból álló csokit is, de kedvünk szerint vegyíthetjük is őket.
  4. A magok és gyümölcsök 2/3-át a kissé kihűlt csokoládéba keverjük, majd a masszát egy sütőpapírra öntjük – amit egy tepsibe helyezünk - és szétsimítjuk úgy, hogy nagyon vékony réteg legyen belőle.csoki_1.jpg
  5. A csokilap tetejét megszórjuk a megmaradt keverékkel, majd a hűtőbe tesszük.
  6. Rövid idő kell csak, hogy a csoki visszakeményedjen, akkor kivesszük a tepsiből, lehúzzuk róla a papírt és kedvünkre tördeljük kisebb-nagyobb darabokra az édességet.

Az én változatomba ezúttal szeletelt és egész mandula valamint mazsola és aszalt áfonya került. A csoki tovább bolondítható fűszerekkel, pl chilivel isteni az íze, de kipróbálhatjuk benne a kandírozott gyümölcsöket, narancshéjat is. Mindössze ennyi munkával saját csokink lesz: hajszálvékony, roppanós, tele a kedvenc finomságainkkal. csoki2_1.jpgKell ennél több? Ja: szerintem karácsonyi ajándéknak sem utolsó egy guszta csomagolásban.

Szólj hozzá

ajándék dió csokoládé mandula mogyoró áfonya aszalt gyümölcs étcsoki tejcsoki ókusz