2017. júl 13.

Dinnye jégre küldve - Egy francia ihletésű hűsítő

írta: meszter74
Dinnye jégre küldve - Egy francia ihletésű hűsítő

dinnyefagyi_6.jpg

Amíg még nem pisil bele Lőrinc, érdemes minél több dinnyét enni. Élettani hatásairól ezerfelé olvashatunk, de azt hiszem nem igazán ez lebeg a szemünk előtt, amikor egy nagy darab görög- vagy egy kisebb sárgadinnyét megveszünk a zöldségesnél.  Imádták régen is és nemcsak harapni, de tölteni, mixelni, jégre tenni, turmixolni egyaránt.

Amiről itt most olvashattok arra a Dunántúli szakácskönyvben bukkantam rá – sütöttem már belőle, a lazacos kifli itt olvasható.  Alsószopori Nagy Ferencnéről, a szerzőről sokat nem tudni, Negyvenévesen, 1906-ban adta ki gyűjteményét, több évtizedes konyhai tapasztalatait összegezve. Receptjeihez fűzött megjegyzései elárulnak róla néhány dolgot, például azt, hogy párizsi tanulmányúton ismerkedett a francia gasztronómiával.

Ahogy az előszóból kiderül, szerinte a „magyar konyha páratlan jó izét egyesíteni kell a francia főzés finom, könnyű mivoltával.” Nem csodálkoznék, ha az a sárgadinnyés desszert, amire rábukkantam, ilyen gyökerekkel bírna: egyszerű, de mégis elegáns darab, főleg ezekben a forró napokban.

Nálunk felnőtt desszert lett belőle, a gyerekek ugyanis nem csípik a sárgadinnyét, ők a görög változat rajongói. Kicsit engem emlékeztet az angolok granitájára is, de annál lágyabb, krémesebb anyag. Fontos, hogy jó érett sárgadinnyét vegyetek, úgy kevesebb erőkifejtésre lesz szükségetek. :)  Íme:dinnyefagyi_5.jpg

Dinnyefagylalt 

Hozzávalók:

  • 2 sárgadinnye
  • 3 citrom leve
  • cukor ízlés szerint
  • ¼ liter tejszíndinnyefagyi_4_2.jpg

A gyümölcsöt felkockáztam, majd turmixgépbe dobtam és alaposan szétdolgoztam. A masszát aztán sűrű szitán átnyomtam. A turmixolás egyébként kihagyható, az eredeti recept is csak annyit ír, hogy a dinnyét szitán át kell nyomni. Csak hát egy masszával könnyebb dolgozni. :)

A sűrű dinnyeszószba belecsavartam a citromlét, majd lassan beledolgoztam a porcukrot. Ízlés kérdése ki mennyit rak bele, kóstolgassátok közben.

A masszát ezután beleöntöttem egy dobozba és betoltam a mélyhűtőbe. Amikor már félig megfagyott, előkaptam és lassan hozzáforgattam a kemény habbá vert tejszínt. Ezt követően már formákba öntöttem és úgy toltam a mélyhűtőbe, hogy teljesen megfagyjon.dinnyefagyi_1_4.jpg

Tálalás előtt 5 perccel kell elővenni, amikor kicsit felenged szépen ki lehet borítani a formából. Úgy a legtutibb, ha nagyobb darabokra trancsírozod szét, beledobálod őket egy pohárba, majd nyakon borítod egy kis tejszínnel. Mennyei finomság, tolakodni fognak érte a vendégek. :)

Szólj hozzá

dinnye fagyi