2017. feb 06.

Túró rúdban - Forralt bor mellé kötelező

írta: meszter74
Túró rúdban - Forralt bor mellé kötelező

turos_rud_4.jpgÉn a sós-sajtos házi ropogtatnivalókból sosem tudok eleget sütni. Idehaza is hamar lába kél, már a tepsiről eltűnik a fele, szóval résen kell lennem, ha vendégségbe szánom ezeket a harapnivalókat.

A sajtos rúd már régi nagy kedvenc a tágabb családban is, nemrégiben mindenki megelégedésére bővült a kör a házi krékerrel, aminek a nagyiktól loptam a receptjét. :) És most ismét újítottam, pontosabban rátaláltam a Dunántúli szakácskönyvben – 1906-ból – egy túrós kifli leírásra. Ezt viszont átformáltam a magunk ízlésére, szóval rudak születtek a túróból. Roppanósak és mégis omlósak. És gyorsan eltűnők. :)turosrud_2.jpg

Túrós rúd

Hozzávalók:

  • 25 dkg túró
  • 25 dkg liszt
  • 25 dkg vaj
  • só ( ízlés szerint, 1 kk szerintem kell bele)
  • 1 tojás sárgája (lehetőségként)
  • köménymag, szezámmag

 A lisztet a vajjal és sóval összemorzsoltam.

A keverékbe beledolgoztam a túrót és mivel ez elég száraz, rögös volt, hozzáütöttem egy tojás sárgáját is. Az eredeti recept ajánlja ezt a lehetőséget, viszont ha könnyen összeáll a tészta, akkor a tojásra nincs szükség.

A bucit folpackba csomagoltam és hűtőbe tettem, jó neki ott pihengetni, akár csak egy fél órányit is. Az eredeti recept ezt nem írja, rögtön nyújtja a tésztát és készíti a kifliket – tekintve, hogy hűtőszekrényük még nem nagyon volt, érthető is :) . Tehát a pihentetés elhagyható, ha nagyon nincs rá időnk.

Aztán előkaptam a sodrófát és a gyúrótáblát, megszórtam liszttel és kinyújtottam a tésztát. Mivel semmiféle „fújató” por nem kerül bele, megnőni nem fognak a rudak, ennek tudatában döntsünk a vastagságról.

Aztán már csak a vágás és kenés volt hátra. Én ezúttal most apróbb pálcikákat készítettem, ízlés dolga, milyen hosszúságú-vastagságú rudakat vágunk a derelyevágóval.

Ezeket aztán szépen felsorakoztattam a sütőpapírral bélelt tepsiben, megkentem a tetejüket tojással, aztán csinosítottam őket köménymaggal és szezámmaggal.

Közepes hőfokon sütöttem, szép aranybarnára.turos_rud_3_1.jpg

Ha vendégeket vártok dupla adaggal készüljetek, higgyétek el nem fog rátok száradni. Mi forralt bor mellé ropogtattuk, nagyon jó páros volt. :)

 

Szólj hozzá

túró sós köménymag sajtos rúd szezámmag rúd kréker túrós rúd