2017. feb 17.

Gombóc a grófnőtől: gesztenyével és csokival - Hmmmmmm...

írta: meszter74
Gombóc a grófnőtől: gesztenyével és csokival - Hmmmmmm...

gesztenye_gomboc_1.jpgHa azt mondom gombóc, akkor sorolod is már: szilvás gombóc, túrógombóc, lekváros gombóc, krumplis gombóc, barackos gombóc…A sor nyilván folytatható, nekem most ezek jutottak eszembe. Arra viszont nagyon kíváncsi lennék, megemlítené-e valaki a gesztenyegombócot.

Merthogy van ilyen, speciel én ezt néhány napja tudom csak. Méghozzá egy grófnőtől!

Az úgy volt, hogy hajdanán minden magára valamit is adó magyar úri családokban olvasták az Uj Idők című képes szépirodalmi hetilapot, melyben gasztronómiai rovat is szerepelt. Minden bizonnyal kedvelt lehetett, hiszen a rovat vezetője és a szerkesztőség úgy döntött, hogy az olvasók közreműködésével szakácskönyvet adnak közre. Érkeztek hát a receptek a felhívásra egyszerű háziasszonytól, doktorok és vitézek asszonyaitól, sőt grófnétól is.

Az Uj Idők Receptkönyve aztán több kötetet is megélt, én az 1931-es kiadásút őrzöm és forgatom gyakran. Így akadtam rá Sennyei Anna grófnő receptjére, a fent említett Gesztenyegombócra. S mivel idehaza a gesztenye toplistát gyümölcs, nem is teketóriáztam sokat, belevágtam és nem csalódtam. Köszönöm grófnő! :)gesztenyegomboc_2.jpg

 Gesztenyegombóc (Sennyei Anna grófnő receptje)

  • 50 dkg gesztenye
  • 30 dkg cukor
  • ½ dl víz

A gesztenyét megfőzzük, szitán áttörjük. Nyilván ez nálunk könnyebben működik, hisz a boltokban a mélyhűtő pultokban készen várnak minket a csomagok. A legjobb, ha natúr gesztenyemasszával dolgozunk, persze gesztenyepüréből is elkészíthető a süti, a cukor mennyiségére ebben az esetben figyelni kell.

Az áttört gesztenyét fazékba tesszük, hozzáadjuk a cukrot és a vizet, majd tűzhelyre tesszük és folyamatosan kevergetve főzzük. A grófnő pontos leírása szerint a tűzhely szélén negyedóráig kell főzni.

A masszát kihűtjük, majd gombócokat formálunk belőle. Ízlés kérdése, ki mekkora golyót gyúr, és olyan harapnivaló falatkákat készítettem.gesztenyegomboc_4.jpg

Aztán sűrű csokoládéöntetbe forgatjuk és szobahőmérsékleten megszárítjuk. Villa azért kell hozzá, az enyém legalábbis így sikerült. A grófnő szerint a gesztenyegombóc hosszú ideig eltartható, ráadásul lisztérzékeny barátainknak is kiváló csemege! Már ha marad belőle :).

Szólj hozzá

csoki gesztenye gombóc