2017. feb 24.

Böjtölj gyökerekkel! A zöldséglevek királynője 1880-ból.

írta: meszter74
Böjtölj gyökerekkel! A zöldséglevek királynője 1880-ból.

bojti_leves_4.jpg

Már csak néhány nap és itt a március, s vele együtt véget ér a dőzsölés ideje, a farsang. Hamvazószerdával megkezdődik a böjti időszak, remek alkalom arra, hogy tisztító kúrát tartsunk.

Szóval kicsit hanyagoljuk a húsneműt, koncentráljunk a zöldségekre – mondom én, sajnos ezzel egyedül vagyok a családban. Húsimádó emberek vesznek körül, bár nem kevés munkával azért beloptam a zöldeket is a konyhába. Levesbe, tésztába, édességbe is „elrejthető” az egészséges cucc, mondjuk a főzelékkel nehéz átverni bárkit is. :) A lényeg, hogy böjt alatt a húsmegvonást fokozni kívánom – bár ezt még nem árultam el idehaza - és most még egy ötletet is kaptam Dobos C. Józseftől, aki a neves Magyar-Franczia Szakácskönyvében osztja meg a böjti gyökér leves receptjét. Szigorúan véve, ez egy zöldségalaplé, amit érdemes nagy adagban elkészíteni, lefagyasztani, aztán szépen apránként felhasználni, akár mártásokhoz, akár levesekhez. Kipróbáltam és őszintén mondhatom, fenséges. Tudom, első látásra csak egy közönséges levesnek tűnik, de mondhatom számomra mától ez a zöldséglevesek királya. :)

Böjti gyökér-leves (Bouillon maigre aux racines)bojti_leves_5.jpg

 

A recept szerint először megmossuk, megpucoljuk a zöldségeket. Szükség van 4 db sárgarépára, 6 db vöröshagymára, 3 „párhagymára” (póréhagyma), 2 fej zellerre.

A zöldségeket finom szeletekre vágjuk, majd egy „kasszerolba” – a főzőedényt hívták így – tesszük és 10 dkg vajon megpirítjuk őket úgy, hogy a „zöldségnemű” szép aranysárga színt kapjon. Adjunk neki időt a piruláshoz, eszméletlen finom illata van ilyenkor a zöldségeknek.

Ekkor felöntjük 3 liter friss vízzel, adunk hozzá ½ liter szemes borsót, kevés petrezselyemzöldet, pár csipetnyi sóskát. Utóbbitól érthető módon el kellett tekintenem - még messze van a sóskaszezon. A levet aztán megsózzuk és fedő alatt másfél óráig főzzük. Nehogy levegyétek idő előtt a tűzről, higgyétek el, kell ennyi rotyogás, hogy a zöldségek minden jót beleadjanak a lébe.

Végül tiszta asztalkendőn átszűrjük – én egy sűrű szitát használtam - és hűvös helyen tartjuk felhasználásig. Döbbenetes színe van, akár egy húslevesé. Természetesen mi rögtön teszteltük, főztem bele friss répát és feldobtam egy kis vajgaluskával, isteni volt. Ha az én húsimádó férjem csettint egy zöldséglevesre, akkor ott nagy varázslat történt. :) A maradékot gyorsan hűtőbe is tettem további felhasználásig, kíváncsi vagyok hogyan működik alapléként.

Aki komolyan vette a böjtöt 1880-ban, az bizony ezzel a lével öntötte fel a békából, rákból, halból és más zöldségekből készült leveseket, mártásokat. Úgy olvastam a Csiga levest is igazán feldobja. Próbáljátok csak ki! :)

 

 

Szólj hozzá

zöldség böjt alaplé gyökér