2017. ápr 05.

Az erő legyen veled! Dr. Oetker kalácsa

írta: meszter74
Az erő legyen veled! Dr. Oetker kalácsa

oetker_4.jpg„Ez a Dr Oetker-féle erőkalács könnyen emészthető étel, betegeknek és gyerekeknek egész jó a test számára szükséges összes tápanyagokat tartalmazza.” Így ajánlotta egyik süteményét hajdanán a Világos fej receptfüzet.

A világos fej pedig nem más, mint a Dr. Oetker cég védjegye, „mely alatt gyártmányait az egész világon forgalomba hozza.” A név már több mint 100 éve ott van a piacon, nem véletlen, hogy amikor a háziasszony sütőport, vaníliás cukrot, pudding port, fixet - és folytathatnám a sort – választ, tudja, hogy az Oetker az biztos választás. Mert már ezt használta az anya, a mama és a szomszéd néni is. De belegondoltatok már, hogy mi az, ki az a Dr. Oetker? Mindegy is, ha egyszer jó az anyag, nem? Mindenesetre azért érdekes, sztori, hogy a névadó Dr. August Oetker-nek semmi köze sem volt a cukrászathoz.dr_-oetker.jpg(Fotó: Oetker Group)

Gyógyszerész volt, aki mellesleg botanikából doktorált, de a felfedezés mindig izgatta. Gyógyszertára hátsó szobájában kísérletezgetett például egy kelesztő anyagon is. Bár ekkor már a sütőport ismerték, de azt csak kimérve tudták vásárolni, tárolni nem lehetett és az íze sem volt az igazi. Dr. Oetkernek sikerült megoldania ezeket a problémákat és 1893-ban befutott a zacskós sütőporral, ettől fogva felvirágzott a családi vállalkozás, egyre több termék, egyre több munkás, egyre nagyobb bevétel. A marketingfogások pedig zseniálisak, először a zacskókra kerülnek receptek, aztán jönnek a füzetek, könyvek is – így indult tehát az Oetker sztori.

Amikor nemrégiben kezembe akadt az egyik Oetker-féle kis receptgyűjtemény, rátaláltam az Erőkalács fantázianévre keresztelt sütire. Tetszett a neve is, meg a kis illusztráció is – szóval tervbe vettem az elkészítést. Aztán némi kis influenza után úgy gondoltam, nekem is szükségem van az Erőre, szóval belevágtam. Íme:

Erőkalács  erokalacs_3.jpg

Hozzávalók:

  • 10 dkg vaj vagy libazsír
  • 3-4 tojás (esetemben 3)
  • 25 dkg liszt
  • 25 dkg cukor
  • 1 csomag Dr. Oetker-féle sütőpor
  • 4-6 kanál tej (az anyag sűrűségét kell figyelni)
  • ½ citrom
  • pici só
  • igény szerint aszalt gyümölcs, mandula, csokoládé (ezek elhagyhatók)

 Először a vajat kevertem ki a cukorral és a tojássárgákkal.

Aztán hozzákevertem a tejet, majd apránként a sütőporral elvegyített lisztet. Szerencsére épp volt idehaza a mester munkájából. :)

A massza ekkor már nehezen forgatható. Felvertem a tojásfehérjéket kemény habbá, majd egyharmadát erőteljesen a tojásos alaphoz kevertem, ezt követően tettem csak bele a maradék habot, óvatosan, nehogy megtörjön.

A masszába citromhéjat reszeltem, és hogy tényleg legyen benne erőforrás kicsit felturbóztam durvára vágott mandulával, mazsolával.erokalacs_1.jpg

Ekkor kell alaposan kivajazott formába önteni. Mivel az ajánlás gyerekeknek is szó, így én most egy kicsi szilikon macit választottam – stílusosan az Erőhöz :). És apró kis csokidarabokat is nyomkodtam az anyagba, biztos ami biztos alapon. :)

A recept szerint ¾ óráig kell sütni a „kalácsot”, ez az idő azonban nem a mai kor sütőihez van számolva, szóval néha rá kell pillantani és tűpróbát tartani kb 25-30 perc után. Én kb 160-170 fokon sütöttem 40 percig.

Finom kis süti lett belőle. Leginkább egy könnyű piskótához hasonlítanám a tészta ízét, ami kiváló alapanyag ahhoz, hogy elengedjük a fantáziánkat és mindenféle finomságot dobáljunk bele. Egyetlen kötelező elem van csak benne, a Dr. Oetker-féle sütőpor! :)

erokalacs_2.jpg

Szólj hozzá

kalács piskóta Oetker